الکسا

مقاله:كاربرد مهندسی ارزش در مدیریت پروژه های ساختمان

نوشته شده توسط:آرمین نظامی | ۴ دیدگاه

كاربرد مهندسی ارزش در مدیریت پروژه های ساختمان

 

مهندسی ارزش به عنوان بخشی جدید در مدیریت پروژه از تكنیكهای بسیار قدرتمند مساله كاهش هزینه ها و بهبود كیفیت و عملكرد محصولات رسته های مختلف صنعت خدمات و عمران می باشد كه در این مقاله سعی می شود بحث فشرده ای پیرامون مهندسی ارزش و اهمیت آن به عنوان مدیریت پروژه های عمرانی ارایه شود تا نگرش نو به جایگاه آن در پروژه های فنی و عمرانی با توجه به اهمیت موضوع و كاربرد روز افزون آن مطرح گردد.

مدیریت پروژه یك نظام سازمان یافته و مدیریت منابع (به طور مثال منابع انسانی) می باشد به نحوی كه پروژه با یك چشم انداز مشخص، زمان مشخص و قیمت مشخص و یا خدمات مشخص انجام شود. اگر ما بخواهیم نقش مهندسی ارزش در مدیریت پروژه را بررسی كنیم اول باید تعریف مشخص از مهندسی ارزش داشته باشیم به عبارتی مهندسی ارزش صرفاً برنامه ای برای كاهش هزینه ها نیست بلكه روشی برای حداكثر نمودن ارزش طرح ها می باشد زیرا در بعضی موارد كارفرما خواستار سهولت بهره برداری و كاهش هزینه ها به قیمت افزایش هزینه های مطالعاتی طراحی و ساخت است و به كارفرما اطمینان می دهد كه پروژه ها می توانند با بازدهی بیشتر انجام شوند.

در این تحقیق مهندسی ارزش را در یك پروژه بزرگ عمرانی می توان مطرح نمود و روند تاثیرات مدیریت صحیح پروژه را در تسریع پروژه های عمرانی و بلند مرتبه سازی و برای نمونه یك مورد سازه فولادی را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

 

1. مقدمه

مهندسی ارزش تلاشی است سازمان یافته كه با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیتهای یك طرح از زمان شكل گیری تفكر اولیه تا مرحله طراحی و سپس راه اندازی و بهره برداری انجام می شود و به عنوان یكی از كارآمدترین و مهم ترین روشهای اقتصادی در عرصه فعالیتهای مهندسی شناخته شده است. مهندسی ارزش در چهارچوب مدیریت پروژه ضمن اینكه به تمام اجزای طرح توجه می كند هیچ بخشی از كار را قطعی و مسلم نمی داند. هدف مهندسی ارزش زمان كمتر برای رسیدن به مرحله بهره برداری بدون افزودن بر هزینه یا كاستن از كیفیت كار است. مدیریت پروژه برنامه ریزی و هدایت پروژه در چهارچوب زمان، هزینه و كیفیت مشخص به سوی ایجاد نتایج مشخص آن است.

بودجه بندی پروژه از وظایف مهم برنامه ریزان پروژه است. چگونگی تامین اعتبارات لازم برای پیشبرد اهداف پروژه از وظایف بسیار مشكل مدیران است. مثلاً نمی توان در یك سال زیرسازی یك بزرگراه را تمام كرد بدون تهیه اعتبار برای روكش آسفالت آن منظور رسیدن بودجه در سال بعد ماند باران برف اثر مخربی بر وری زیر سازی خواهند گذاشت.

به گونه ای كه بخشی از بودجه باید صرف مرمت و زیر سازی شود در چنین مواردی می توان بزرگراه را در قطعاتی مجزا به پایان رساند و قطعات را به تدریج به یكدیگر متصل نمود. در فازبندی كار هر بخش بودجه و چگونگی تامین آن از مهمترین عوامل است. مدیران باید اطلاعات دقیق اخذ بودجه و چگونگی تعهد مالی تامین كنندگان را دریافت و در اختیار برنامه ریزان قرار دهند. و در مدت اجرای پروژه به دقت اخذ بودجه را از منابع پیگیری كنند.

1. سیر تاریخی

2.1 . سیر تاریخی مدیریت پروژه

سیر تاریخی مدیریت پروژه در جهان را معمولاً به مدیریت پروژه های عظیمی چون ساخت اهرام مصر، دیوار چین و یا بنا نهادن تخت جمشید می دانند. چنانكه هر یك از این پروژه های بزرگ و پیچیده تاریخ بشریتند كه با كیفیت استاندارد بالا و بكارگیری نیروی عظیم انسانی ساخته شده اند. اما تاریخچه مدیریت پروژه در دنیای جدید به سالهای ابتدایی دهه 1900 میلادی برمی گردد. هر چند نام پر آوازه هندی گانت به عنوان پدر تكنیك های مدیریت پروژه در تاریخ ثبت گردیده است. لیكن سالهای دهه 1950 و 1960 به عنوان سالهای آغازین رشد و توسعه مدیریت پروژه در دنیای معاصر شناخته می شود. تغییرات سریع تكنولوژیك، بازارهای شدید رقابتی و رایزنی فشرده و قدرتمندانه شركتها، همه و همه سازمانها و بنگاههای متولی پروژه را تشویق به تغییر مدیریتی سیستم مدیریتی خود نمود.

2.2 . سیر تاریخی مهندسی ارزش

مهندسی ارزش در زمان جنگ جهانی دوم هنگامی كه دست یابی به مواد حیاتی دچار مشكل شده بود در صنایع مطرح گردید. این مسئله ارائه راهكارهای جایگزین برای مواد و طرح های موجود را موجب شد. در سال 1947 م. لارونس دی میلز یكی از مهندسین شركت جنرال الكتریك(GE) امریكا موارد ممكن را مورد ارزیابی قرار داد. او طرحها و روش های متعددی برای مقابله با تغییرات آتی بیان كرد و روش مناسب برای تعیین ارزش یك طرح ارائه داد. به كارگیری این نظریه در صنایع به سرعت در آمریكا فراگیر شد و برگشت عظیم سرمایه را به همراه داشت او این حركت را آنالیز ارزش نام نهاد.

پس از آن در اواخر دهه 60 انجمن مهندسی ارزش امریكا، بنیان نهاده شد. سپس صنایع دفاع، شركتهای ساختمانی و مراكز صنعتی به تدریج مقرراتی را در رابطه با الزام اجرای مهندسی ارزش تصویب و به اجرا گذاردند. (همچنین برخی از سازمانهای دولتی نیز این روش جدید را به عنوان ابزاری برای كاستن از هزینه های خود به كار بستند.)

3. مدیریت پروژه

1.3 . تعریف مدیریت پروژه

مدیریت پروژه یك نظام سازمان یافته و مدیریت منابع (به طور مثال منابع انسانی) می باشد به نحوی كه پروژه با یك چشم انداز مشخص، كیفیت مشخص، زمان مشخص و قیمت تمام شده مشخص به اتمام برسد. پروژه یك كار موقتی است كه فقط یك بار و به منظور ایجاد یك محصول و یا خدمات مشخص انجام می شود. خصوصیت موقتی و یك باره بودن پروژه آن را از فرایندها و یا اعمالی كه دائمی و یا نیمه دائمی هستند و ممكن است بارها و بارها محصول مشابه و یا خدمات مشابهی را تولید می كنند متمایز می سازد. مدیریت این دو سیستم كاملاً متفاوت است و روشهای فنی متفاوتی نیاز دارد و همچنین موضوع باعث پیشرفت علم مدیریت پروژه گردیده است.

2.3 . معرفی كار مدیریت پروژه (تعریف كار)

مدیریت پروژه مستقیماً از مسئولیتهای شخص مدیر پروژه می باشد. مدیر پروژه به ندرت مستقیماً در فعالیتهای پروژه كه منتهی به تولید محصول می شود شركت می كند. اما بیشتر می كوشد تا پروژه به خوبی پیشرفت كند. روابط متقابل قسمت های مختلف سازنده و مفید باشند به نحوی كه احتمال شكست به حداقل خود برسد. مدیر پروژه غالباً نماینده مشتری است كه براساس شناخت صحیحی كه از مشتری دارد می تواند به خوبی تمامی نیازها و خواسته های او را مشخص و ارائه نماید. توانایی به وجود آوردن انسجام و هماهنگی بین فرایندهای مختلف بخشهای مختلف متفاوت قرار دارد و اینجا ارتباط نزدیك سازنده با نماینده مشتری بسیار اساسی و مهم می باشد. یك مدیر موفق برای اطمینان از اینكه همه عوامل زمان به هزینه و كیفیت و مهم تر از همه رضایت مشتری كاملاً شناخته شده باشد باید بتواند كل پروژه را از ابتدا تا انتها بیند (پیش بینی) كند و اطمینان را به سایرین بدهد كه پیش بینی او محقق می شود.

3.3 . مثلث مدیریت پروژه

زمان: مقدار زمان دسترسی به منظور تكمیل پروژه می باشد.

هزینه: مقدار بودجه در دسترسی برای تكمیل پروژه می باشد.

چشم انداز: فرایندی است كه می بایست انجام شود تا نتایج نهایی پروژه به دست آید.

این سه محدودیت با هم در تعامل هستند و تغییر هر كدام موجب تغییر در محدودیت های دیگر می شود به عنوان مثال اگر چشم انداز پروژه (اهداف و یا كیفیت) افزایش یابد طبیعتاً زمان و هزینه نیز افزایش می یابد. یك محدودیت شدید زمانی باعث افزایش هزینه ها و كاهش چشم انداز می شود و همچنین بودجه كاملاً محدود باعث افزایش هزینه ها و كاهش چشم انداز می شود و همچنین بودجه كاملاً محدود باعث افزایش زمان و كاهش چشم انداز می شود.

4.3 . كاركرد مدیریت پروژه

مدیریت پروژه مجموعه ابزارهایی برای برنامه ریزی و هدایت پروژه به سوی اهداف مورد نظر است این اهداف بر پایه رضایت مندی مشتری و توجه به سه عامل كیفیت و زمان استوار است. مدیریت پروژه راهی است برای استفاده مناسب از انسان، ماشین و پول در راستای اجرای درست و به هنگام یك كار نو كه باید در همان اولین اجرا درست اجرا شود. مدیریت پروژه یا مدیریت بر مبنای پروژه روش كارآیی در مدیریت برای برخورد با كارهای نو و ایجاد توازن در توجه به محدوده پروژه هزینه و كیفیت در قالب زمان و در محیطی مملو از ریسك است. در تبیین اهداف لازم است شش معیار را در نظر گیرند تا پروژه بتواند تولید ارزش نماید:

1-        هدف باید مشخص و روشن باشد.

2-       هدف باید واقعی و دست یافتنی باشد.

3-       هدف باید دارای بعد زمانی مشخص باشد.

4-       هدف باید كمی و قابل اندازه گیری باشد.

5-       هدف باید مورد توافق جمعی باشد

6-       مسئولیت ها در دستیابی به هدف باید مشخص باشند.

 

 

5.3 . حوزه های دانش مدیریت پروژه

1-       مدیریت پكپارچگی پروژه

2-       مدیریت محدوده پروژه

3-       مدیریت زمان پروژه

4-       مدیریت هزینه پروژه

5-       مدیریت كیفیت پروژه

6-       مدیریت تداركات پروژه

7-       مدیریت منابع انسانی پروژه

8-       مدیریت ارتباطات پروژه

9-       مدیریت ریسك پروژه

 

6.3 . قوانین طلائی مدیریت پروژه

 

قانون اول: اجماع بر روی اهداف و نتایج

قانون دوم: تشكیل تیم برتر برای پروژه

قانون سوم: تهیه برنامه فراگیر و مناسب برای رشد و ترقی پروژه

قانون چهارم: محاسبه میزان منابع و تجهیزات مورد نیاز در پروژه

قانون پنجم: تهیه زمانبندی درست در پروژه

 

4. مهندسی ارزش

1.4 . تعریف مهندسی ارزش

مهندسی ارزش، مجموعه ای متشكل از چندین روش فنی است كه با بازنگری و تحلیل اجزای كار، قادر خواهد بود اجرای كامل طرح را با كمترین هزینه و زمان تحقق بخشد. هزینه طرح در این مقوله نه فقط هزینه های طراحی و اجرا بلكه هزینه های مالكیت شامل بهره برداری، تعمیر و نگهداری و هزینه های مصرف در سراسر دوره عمر مفید طرح را نیز شامل می شود. روشهای مهندسی ارزش می تواند موجب اصلاح و ارتقای كیفیت فرآیندهای تولید صنعتی و انجام طراحی های جدید در هر مرحله از یك پروژه اجرایی گردد. با آنكه روش های مهندسی ارزش را می توان در تمام مراحل یك پروژه اجرایی به كار بست. بیشترین مزایای آن زمانی حاصل می شود كه در نخستین مراحل برنامه ریزی و طراحی به كار گرفته شود. نوآوری و جنبه های كاربردی مهندسی ارزش، این روش را از روشهای سنتی و متعارف كاهش هزینه ها متمایز می گرداند.

2.4 . مفاهیم كار مهندسی ارزش

آنچه از تجربیات اجرای مهندسی ارزش تاكنون حاصل شده است، كشف و تدوین برخی مفاهیم و اصول بنیادی است كه اساس رشد و تكامل روشهای مهندسی ارزش قرار گرفته است. این مفاهیم و اصول بنیادی عبارتند از:

- بهره گیری از كارشناسان چند تخصصی برای اعمال تغییرات

- تكمیل تدریجی تغییرات از طریق مطالعه و بررسی عینی كار

- بهره گیری از یك منطق اساسی برای طرح پرسش ها

- برنامه ریزی انجام كار

در طی چندین سال، روشهای فنی مهندسی ارزش همانند عرصه های بهكارگیری آن، گسترش پیدا كرد. امروزه تحلیل یا مهندسی ارزش، رشته ای شناخته شده برای ارتقای ارزش تولیدات یا خدمات به شمار می رود.

3.4 . اهداف مهندسی ارزش

مهندسی ارزش را بازنگری خلاق و سازمان یافته شاخص ارزش (Cast) و هزینه ها (Value) به منظور بیشینه كردن ارزشها(Function) تعریف نموده اند:

1-هدف مهندسی ارزش از میان برداشتن یا اصلاح هر عاملی است كه موجب تحمیل هزینه های غیرضروری می شود، بی آنكه آسیبی به كاركردهای اصلی و اساسی سیستم وارد آید. دستور كار مهندسی ارزش، بهبود مداوم طراحی و اجرا است.

2- هدف مهندسی ارزش، زمان كمتر برای رسیدن به مرحله بهره برداری بدون افزودن بر هزینه های یا كاستن از كیفیت كار است.

3- هدف مهندسی ارزش از میان برداشتن یا اصلاح هر عاملی است كه موجب تحمیل هزینه های غیرضروری می شود، بی آنكه آسیبی به كاركردهای اصلی و اساسی طرح وارد آید.

 

5. ارتباط مدیریت پروژه و مهندسی ارزش

فرایندهای مدیریت پروژه و نیز مهندسی ارزش، در سه دهه اخیر شاهد پیشرفت ها و تغییرات عمده ای بوده است. عمده ترین تحولاتی كه در عرصه مدیریت پروژه به وقوع پیوسته است، تغییر نگرش سنتی در مدیریت پروژه ها، به نگرش نوین مدیریت پروژه بوده است. كمبود منابع، بزرگی و پیچیدگی سازمان پروژه ها، افزایش ابعاد پروژه، تشكیل شركت های بزرگ برای انجام پروژه های بزرگ و ماهیت منحصر به فرد این پروژه ها، از جمله دلایل به كارگیری شیوه های نوین برای مدیریت پروژه بود. از این رو، مدیران ارشد سازمان ها برای اجرای پروژه های خود، به جای تمركز بر سخت افزار، كنترل عملیات و به كارگیری روش های سخت گیرانه و تمركز در تصمیم گیری، به سمت تغییر نگرش در توجه به نیروی انسانی، توزیع اختیارها و مسئولیت ها، و برقراری سازوكارهای خود كنترلی حركت كردند. این تحولات، در رابطه با پروژههای ساخت، بیش از سایر پروژه ها بوده است. حاصل تلاش های صورت گرفته در دو دهه اخیر، تدوین و انتشار فرایندها و استانداردهای مدیریت پروژه بوده است.

به موازت تغییرات مورد اشاره در بالا، مهندسی ارزش نیز به لحاظ كاربرد، شاهد تحولات گسترده و چشمگیری بوده است. توسعه كاربرد مهندسی ارزش، از بخش صنعت به پروژه های صنعت ساخت، عمده ترین تحولات در این زمینه است. بررسی تحولات مهندسی ارزش به ویژه در سه دهه اخیر، حاكی از آن است كه فرایند مهندسی ارزش، به لحاظ محتوایی، تكنیك ها و شیوه كاربرد تغییرهای زیادی نداشته است؛ اما به لحاظ شرایط به كارگیری و توسعه بسترهای قانونی و رفع موانع اجرا در پروژه های ساخت، شاهد تحولات زیادی بوده است. تشكیل شركت های ارائه دهنده خدمات مهندسی ارزش، صدور گواهینامه انجام فعالیت های حرفه ای برای واحدهای مهندسی ارزش و وضع قوانین الزام آور و تشویقی در به كارگیری مهندسی ارزش، در پروژه ها به ویژه پروژه هایی كه از بودجه عمومی در جوامع مختلف استفاده نموده اند، از جمله دستاوردهای سال های اخیر است.

هر چند تحولات مرتبط با هر دو فرایند مدیریت پروژه و مهندسی ارزش، به طور عمده در حوزه كارفرمایان یا در بخش های دولتی صورت گرفته است، اما تعامل میان این دو فرایند، كمتر مورد توجه بوده است. جدایی دو فرایند مدیریت پروژه و مهندسی ارزش، نه تنها موجب بروز مشكلات عمده و تحمیل هزینه های سنگین در دوره عمر پروژه ها شده است،بلكه این عدم تعامل، خود موجب بروز سوء تفاهم های عمده و پدید آمدن موانعی در به كارگیری مهندسی ارزش، در پورژهها شده است. از یك سو، سازمان های كارفرمایی پروژه ها، انجام اقدامهایی از جنس فعالیت های مهندسی ارزش را جزیی از وظایف حرفه ای مشاوران طرح ها پنداشته اند و معتقد بوده اند كه مشاوران باید اصول مهندسی ارزش را در پروژه ها مورد توجه قرار دهند و از سوی دیگر، این نگرانی همواره وجود داشته است كه به كارگیری مهندسی ارزش ممكن است موجب عدول از استانداردها و مشخصات فنی طرح شود و تحقق هدف های زمانی پروژه را نیز با مخاطره مواجه نماید؛ لذا، چنین اقدام هایی را توام با پذیرش ریسك زیاد دانسته اند.

مشاوران طراحی نیز به دلیل تمایل به داشتن روابط بلندمدت با كارفرما و سوء تفاهم هایی كه از این ناحیه داشته اند و به این گام كه بهبود طرح ها ممكن است به این روابط و شخصیت حرفه ای آنها خدشه وارد كند، با به كارگیری مهندسی ارزش موافق نبوده اند. در این بین، بخش پیمانكار اجرا نیز انگیزه كافی برای تغییر طرح ها نداشته است، زیرا از یك سو هر گونه پیشنهاد تغییر، به مشاور طراحی ارجاع می گرد و روند تایید در این بخش (با وجود سوء تعبیرها) بسیار طولانی است و از سوی دیگر، فعالیت های اجرا را با مشكل مواجه كرده و حاشیه سود آنها را كاهش خواهد داد.

هر چند موفقیت فعالیت های مهندسی ارزش مستلزم كار تیمی است، اما جایی این فعالیت ها از فرایندهای مدیریت پروژه می تواند موانع پیش گفته را تقویت كند و در نتیجه، شرایط به كارگیری مهندسی ارزش را در پروژه با مشكل مواجه سازد. رویكردی كه می تواند موجب تعامل منطقی میان فرایندهای مدیریت پروژه و مهندسی ارزش گردد، با توجه به جایگاه این دو فرایند در چرخه عمر پروژه، حاصل می شود. با این نگرش، بسیاری از مشكلات مرتبط با زمان اجرای مهندسی ارزش در چرخه عمر پروژه، ارتباط میان شیوه ها اجرای پروژه ها (استراتژی پیمان)، چگونگی به كارگیری مهندسی ارزش، اعمال مدیریت پروژه مهم تر از همه توجه به نقش و جایگاه عوامل ذی نفع، به ویژه بهره برداران (اعم از بهره بردار فنی و كاربر نهایی) و نیز تامین كنندگان مالی پروژه ها (به ویژه دولت) در فرایندهای مدیریتی پروژه و مهندسی ارزش، مرتفع خواهد گردید.

6. مثال كاربردی

1.6 . سازه های فولادی

احداث ساختمان به منظور رفع احتیاج انسانها صورت گرفته است و مهندسین معمار مسئولیت ارائه طرح و اجرای مناسب را بر عهده

دارند، محور اصلی عبارتند از:

1- ایمنی

2- زیبایی

3-اقتصاد

با توجه به اینكه ساختمانهای احداثی در كشور ما اكثراً به صورت فلزی یا بتنی بوده و ساختمانهای بنایی غیر مسطح با محدودیت خاص طبق آیین نامه 2800 زلزله ایران ساخته می شود.

2.6 . سازه های فولادی جزیی از پروژه های عمرانی

یكی از پروژه های عمران كه از دیرباز مباحث زیادی را به خود اختصاص داده است سازه های فولادی می باشد كه به توضیح آن می پردازیم. فولاد به عنوان ماده ای با مشخصات خاص و منحصر به فرا، مدتهاست در ساخت ساختمانها كاربرد دارد. قابلیت اجرای دقیق، رفتار سازه ای معین، نسبت مقاومت به وزن مناسب، در كنار امكان اجرای سریع سازه های فولادی همراه با جزئیات و ظرافتهای معماری، فولاد را به عنوان مصالحی منحصر و ارزان در پروژه های ساختمانی مطرح نموده است.

3.6 . تركیبات فولاد

فولاد، آلیاژی از آهن و كربن است كه كمتر از 2 درصد كربن دارد. در فولاد ساختمانی عموماً در حدود 3 درصد كربن و ناخالصیهای دیگری مانند فسفر، سولفور، اكسیژن و نیتروژن و چند ماده دیگر موجود می باشد.

4.6 . ساخت فولاد

ساخت فولاد شامل اكسیداسیون و جدا نمودن عناصر اضافی و غیرضروری موجود در محصول كوره بلند و اضافه كردن عناصر مورد نیاز برای تولید تركیب دلخواه است. برای ساخت فولاد، از چهار روش اصلی استفاده می شود. این روشها عبارتند از: روش كوره باز، روش دمیدن اكسیژن، روش كوره برقی، روش خلاء. آنچه فولاد را به عنوان یك مصالح ساختمانی مناسب معرفی كرده می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. تغییر شكل در اثر بارگذاری و ایجاد تنش یكنواخت

2. وجود خاصیت الاستیك و پلاستیك شكل پذیری

3. خاصیت چكش خواری و تورق

4. خاصیت خمش پذیری

5. خاصیت فنری و جهندگی

6. خاصیت چقرمگی

7. خاصیت سختی استاتیكی و دینامیكی

8. مقاومت نسبی بالا

9. ضریب ارتجاعی بالا

10 . جوش پذیری

11 . همگن بودن

12. امكان استفاده از ضایعات

13 . امكان تقویت مقاطع در صورت نیاز

 

5.6 . طراحی ساختمانهای فولادی

انتخاب نوع مقطع، روش ساخت، روش بهره برداری و محل ساخت ساختمان، خصوصیات و ویژگی های متنوعی برای ساخت اسكلت باربر یك ساختمان به وجود می آورد. مزیتهای هر سیستم سازه ای و مصالح مورد نیاز آن سیستم را در صورتی می توان بكار برد كه خصوصیات و ویژگی های آن مصالح و سیستمها در مرحله طراحی به حساب آورده شود و طراح باید در مورد هر یك از مصالح به درستی قضاوت كند. این موضوع به ویژه در ساختمانهایی كه اسكلت فولادی دارند ضروری است.

6.6 . نقش مدیریت پروژه در سازه های فولادی

امروزه با توجه به محدودیت های موجود در منابع مالی، انسانی و خصوصاً زمان مورد نیاز است، نوعی مدیریت پروژه می باشد. بررسی دقیق پروسه دقیق این پروژه لزوماً در پروژه های عمرانی یك ضرورتی غیرقابل اجتناب است به گونه ای كه حتی پروژه های كوچك ساختمانی نیز نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی های لازم بین ارگان مختلف اجرایی هستند، در حقیقت روند مدیریت پروژه نخستین گام قبل از اجرا و انتهایی ترین گام قبل از بهره برداری است لذا چنانچه این شاخه كه شاید از تمام تدابیر لازم و كافی ر فرایند اجرایی یك پروژه می باشد به صورت كامل و بهینه صورت گیرد سودآوری پروژه در زمان پیش بینی شده طرح نیز تضمین خواهد گردید.

لذا لازم به ذكر است آنچه كه امروزه در اجرای فرآیند پروژه های عمرانی بسیار حائز اهمیت می باشد مدیریت و كنترل پروژه می باشد خارج از مباحث تئوریك مدیریتی چالش ها و مشكلات پیش بینی نشده ای در تحقق اهداف طرحها در محدوده زمانی خاص به وجود می آید كه در جهت بهبود و یا رفع آن باید از توانمندیهای علمی و عملی بهره گرفت.

7. نتیجه گیری

آخرین مرحله در مدیریت پروژه نتیجه گرفتن از یك پروژه است. زمانی كه بازتاب همه فعالیتها و تلاش های انجام شده را می توان دید. بی شك مهم ترین فاز بستن آن و هنر مدیریت خوب در تمام و اتمام و نتیجه گرفتن موفقیت آمیز پروژه است. اغلب پایان پروژه با تمام شدن بودجه و مناقشات پیمانكار و كارفرما همراه است. به توجه به موارد بحث شده، موارد زیر به نتیجه گیری مناسب در مدیریت پروژه كمك زیادی خواهد نمود.

- كسب و مستند كردن نتایج دانش

- بازبینی روند اجرای پروژه و نتایج با تیم پروژه و افراد مهم دیگر

- توقف عملیات اجرای و انحلال تیم پروژه

- بازبینی تجربیات پروژه

- نوشتن گزارش نهایی پروژه

مهندسی ارزش در پروژه های اجرایی با توجه به پیچیدگی كارها در طرح های برگ اجرایی می تواند به ابزار بی چون و چرای مدیریت در كنترل هزینه ها تبدیل شود. هدف این روش، از میان برداشتن یا اصلاح هر چیزی است كه موجب تحمیل هزینه های غیرضروری می شود. بدون اینكه آسیبی به كاركردهای اصلی و اساسی طرح وارد آید. یك تحلیل گر ارزش باید راههای متعادل سازی گروه را دریابد، با آنان همفكری وهمدلی كند.

تا اعضای مجموعه به تفكر مهندسی ارزش نزدیك شوند. تحلیل گزارش باید به فراهم آوردن فرصت لازم برای یكایك افراد مجموعه، تا امكان ارائه دیدگاههای آنان را میسر سازد تا افراد بدون نگرانی از اینكه ممكن است اظهار نظر را چندان عملی و فنی نباشد، دیدگاههای خود را مطرح نمایند.

 

منبع: mohandesiomran.ir

  • BHW

    BHW

    • ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۱۸:۰۶:۰۳

    When someone writes an piece of writing
    he/she keeps the image of a user in his/her brain that how a user can be aware of it.
    So that's why this paragraph is perfect. Thanks!

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۲/۰۷ - ۲۰:۵۲:۴۹

    At this moment I am going to do my breakfast, later than having my breakfast coming over again to read additional news.

  • chaturbate token hack real

    chaturbate token hack real

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۹:۰۹:۵۵

    I am regular visitor, how are you everybody? This article posted at this
    web page is in fact fastidious.

  • Zack

    Zack

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۸:۴۲:۳۱

    I just couldn't leave your web site prior to suggesting that I actually loved the standard information a person provide for your visitors?
    Is going to be again regularly in order to investigate cross-check new posts


ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!