الکسا

قصر الحمرا در اسپانیا

نوشته شده توسط:آرمین نظامی | ۱ دیدگاه

منبع: fashion000.blogfa.com

قصر الحمرا در اسپانیا

                                             قصر الحمرا در اسپانیا

 

کاخي است مشرف بر شهر «گرانادا» در اسپانيا، که به عنوان يکي از شاخص ترين نمونه هاي هنر شمال آفريقا و شايد يکي از مشهورترين بناهاي اسلامي جهان شمرده مي شود. اين بنا شامل چندين قسمت مجزاست که در دوره هاي مختلف ساخته شده اند. نام کاخ که به معناي سرخگون است، بنا به نظر بسياري، از رنگ غالب بر بنا گرفته شده است.

ساختمان اين قصر در دوران بازپس گيري حکومت از مسلمانان توسط پادشاهان مسيحي آغاز شد. در حالي که مسيحيان عامي در حال پيشروي بودند

 

 

 اسپانيا تحت حکومت مسلمانان، به بالاترين درجه فرهنگ خود تا آن زمان رسيده بود. ساختار ظريف الحمرا، جزئيات نفسگير، تجليل از زندگي، ترکيب طبيعت با طراحي انسان، همه بر اين حقيقت صحه مي گذارد که بازگشت مسيحيان به اسپانيا، در قرون بعد چه فاجعه اي به بار آورد.

ساختمان مدور، مربوط به قرن 16 و قصر کارلوس پنجم است، در منتهي اليه سمت چپ آن برج کمارس که بخشي از شبستان يا Serallo است. تالار پذيرش سفيران نيز در همين بخش قرار دارد. در حد فاصل اينها محوطه و آبنماي شيران و بارگاه قرار دارد و در قسمت پشت آن هم قلعه قرار گرفته است.

پيشينه اصل بناي الحمرا به قرن 13 برمي گردد، اما در واقع الحمرا مجموعه اي از چندين قصر است که هر حاکم، مخصوص به خود بنا کرده است. ايده اصلي موجود در چند ساختمان اين مجموعه، کوششهايي براي به وجود آوردن بهشت بر روي زمين بوده است.

مسلمانان صحرانشين که آب برايشان از هر گوهري ارزشمندتر بود، با کشيدن نهرهايي از سرچشمه ها و جويبارها، باغهاي کاخ را با چشمه هاي رؤيايي، فواره ها و حوضهاي کم عمق و پر انعکاس تزيين کردند. صداي زمزمه آب در سراسر باغها و حوضخانه ها به گوش مي رسد و کشف چشمه هاي کوچک، لذت گشتن در باغ را صد چندان مي کند.

مسيحيان در سال 1492 گرانادا را تسخير کردند و چند سال بعد، زماني که شاه و ملکه کاتوليک، فرديناند و ايزابلا درگذشتند، گرانادا براي محل دفن آنها انتخاب شد. شايد رؤياهاي مسلمانان درباره بهشت روي زمين، قلبهاي سرد اين دو را هم گرم کرده بوده است.

الحمرا شامل 3 قسمت است: قصر سلطنتي، که مشهورترين بخش آن است و خودش به سه قسمت: بارگاه، شبستان و حرم سرا تقسيم شده است، بخشهاي ديگر کاخ شامل باغهاي پلکاني و قلعه هستند. 

 

 

بارگاه

بارگاه بخشي از قصر سلطنتي بود، جايي که سلطان به امور روزانه مملکتي و تجاري رسيدگي مي کرد. اين قسمت از نظر تزيين به پاي بخشهاي ديگر کاخ نمي رسد و در واقع از فضايي فروتنانه برخوردار است. ورود به چند اتاق براي مراجعان آزاد بود، از جمله تالار پذيرش و اتاق طلايي که مخصوص کارکنان قصر بود. جذابترين قسمت بارگاه، حياط خلوت اتاق طلايي بود. 

 

 

شبستانقسمت اعظم بخش شبستان در زمان سلطنت يوسف اول در قرن 14 انجام شده است و داراي تزئينات بسيار زياد بود تا براي شرفيابي سفرا و ميهمانان خاص مناسب باشد. اين بنا شامل مجموعه اي از اتاقها و حياطهاي بسيار زيبا بود و يکي از مناظر ديدني آن حياط گل پروانش با استخري که از دو طرف با صفي از بوته هاي پروانش احاطه شده بود، به شمار مي رفت.

در انتهاي شمالي شبستان برج کمارس قرار داشت که تالار کشتي در درون آن واقع شده بود. کمي جلوتر در برج به تالار سفيران مي رسيم که بزرگترين و شايد بهترين اتاق در تمام قصر سلطنتي باشد. اين تالار يک مربع کامل است و يک گنبد بسيار زيباي چوبي دارد که به معناي هفت طبقه آسمان است.

اين تالار شاهد امضاي تسليم نامه گرانادا به شاه و ملکه کاتوليک، توسط سلطان بوعبدل بوده است و در همين تالار شاه فرديناند موضوع سفر کريستف کلمب را براي يافتن راهي به هندوستان مورد بررسي قرار داد. 

 

 

محوطه و آبنماي شيران

هنگامي که به اين محوطه وارد مي شويد، بايد بنشينيد و با آسودگي ذهن خود را در وضعيتي مطلوب قرار دهيد. اينجا مکان شماره يک فرهنگي و گردشگري اسپانياست و از هر زاويه، هر ريزه کاري و هر بخش آن به دفعات بي شماري عکس گرفته شده است.

اما اين مکان تا قرنها مورد بي توجهي قرار گرفته بود و مانند بسياري از موارد مشابه در جهان، ارزش اين بنا توسط يک خارجي به چشم آمد و مورد توجه همگان قرار گرفت. اما اين شخص، «واشنگتن اروينگ» نويسنده آمريکايي، اولين خارجي که از اين آبنماي بي نظير ديدن کرده است، نبود.

در 1812 ، نيروهاي فرانسوي ارتش ناپلئون در اين کاخ اقامت کردند و تنها کار مفيدي که براي خودشان انجام دادند، دزديدن اشياي سنگين قيمت و سبک وزن کاخ بود، اما زماني که «اروينگ» در اواخر دهه 1820 به گرانادا رسيد، ماجرا دچار تغييري فاحش شد و داستانهاي الحمرا او بيش از هر چيز در ستايش اسپانياي مسلمان نشين و گرانادا است و به واسطه اين نوشته، کاخ الحمرا نيز جايگاه اصلي خود را بازيافت.

محوطه شيران در نيمه دوم قرن 14 و دوران حکومت محمد پنجم ساخته شده است. از اين حياط به دو اتاق زيبا وارد مي شويم، تالار دو خواهر و تالار شاهان. اين دو تالار همراه با محوطه شيران حرمسراي کاخ سلطنتي را تشکيل مي دهند. 

 

 

حرمسرا

حرم کاخ الحمرا از حياط شيران منشعب مي شود و شامل مجموعه اي از اتاقهاي زيبا و يک حمام است. در جنوب اين سالن به تالار مي رسيم که داراي حيرت انگيزترين سقفها در کل مجموعه است. سقف يک 16 ضلعي با تزئينات استالاگميتي است و توسط پنجره هايي که روي گنبد نصب شده اند و نور منعکس شده روي آب چشمه کف روشن مي شود. سقف تالار دو خواهر نيز بسيار شگفت انگيز و از بيش از 5000 خانه لانه زنبوري ساخته شده است.

در تالار شاهان، به يک اثر نامتعارف هنري برمي خوريم، که تمثالهايي زنده نمايانه از انسان است. سازنده اين آثار به احتمال فراوان مسيحي بوده است، اما دستور ساخت آن را سلاطين سلسله نصر صادر کرده بودند. حمامها آخرين قسمت با اهميت حرم هستند که نمي توان به آن داخل شد، اما مي توان درون آنرا از ميان پنجره تماشا کرد.

  • Elisabeth

    Elisabeth

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۳:۲۹:۴۵

    I like reading through an article that can make people think.
    Also, many thanks for permitting me to comment!


ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!