الکسا

پل جوادیه - زیباترین پل خاورمیانه در ایران

نوشته شده توسط:آرمین نظامی | ۰ دیدگاه

 منبع: khakzad.com

  پل جوادیه - زیباترین پل خاورمیانه در ایران

      پل جوادیه - زیباترین پل خاورمیانه در ایران    پل جوادیه - زیباترین پل خاورمیانه در ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این روزها پل جدید جوادیه بر فراز خطوط فولادین آهن خودنمایی می کند.این پل که عنوان زیباترین پل خاورمیانه را یدک می‌کشد، یکی از فنی‌ترین پل‌های کشور نیز بوده و قرار است به‌صورت نماد جنوب پایتخت درآید؛

یکی از مهم‌ترین پارامترها در هر پروژه عمرانی، طراحی آن است که این موضوع در مورد پل جدید جوادیه با دقت نظر همراه بوده، به طوری که به‌علت واقع شدن پل بر فراز خطوط فولادین آهن و کاربری آن برای راه آهن از نماد و نمونه‌ای از ریل و راه آهن در طراحی آن الهام گرفته شده است که تناسب خاصی با راه‌آهن را به‌وجود می‌آورد.

 

 

مجریان پروژه می‌گویند: در طراحی پل جدید جوادیه از سوزن قطار الهام گرفته‌اند و بر این اساس ۲۱۰متر طول داشته، ۲ پل دسترسی شمالی و جنوبی و دهانه‌هایی با متراژ متغیر ۳۵ تا ۶۰متر دارد. به این صورت که متراژ باندها و دهانه مطابق با سوزن قطار در متراژهای متغیر محاسبه شده و از دیدگاه کارشناسان مهندسی عمران، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پل تناسب طرح آن با محیط اطراف است که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. مطابق طرح پل اصلی جوادیه ۱۲۶متر است و پل دسترسی شمالی ۶۰متر طول و ۳۰متر عرض دارد که این متراژ در پل دسترسی جنوبی به ۳۵متر طول و ۶/۲۵ الی ۳۰متر عرض می‌رسد و محاسبات دقیق این متراژها در اجرا طرحی به شکل سوزن قطار به‌وجود می‌آورد.

 

ایمنی: مقاومت در برابر زلزله۱۰ریشتری

 

مسئولان اجرایی فنی عمرانی مدیریت شهری بر این باورند که در اجرای پروژه پل جوادیه، ایمنی یکی دیگر از پارامترهایی بوده که مورد توجه قرار گرفته و با توجه به حساسیت پل‌های کابلی، تمامی جوانب را درنظر گرفته‌اند.  در پل جوادیه از ضربه‌گیرهای هیدرو‌دینامیک استفاده شده که ارتعاشات زلزله را دفع می‌کند. پل جوادیه توان استقامت در زلزله ۱۰‌ریشتری را داشته و یکی از ویژگی‌های بارز آن ایمنی بالا در برابر لرزه‌های شدید است که در این ارتباط ۸ لرزه‌گیر با ظرفیت ۲هزار تن‌ در پل نصب شده است.

۴‌ لرزه‌گیر در عرشه شرقی و ۴‌ لرزه‌گیر در عرشه غربی نصب شده و عرض باکس‌ها ۱۲‌متر است که هر یک از آنها از ۴‌سلول تشکیل شده که بتواند پیوستگی خود را حفظ کند. مهندسان این بخش از پروژه معتقدند: ظرفیت هر لرزه‌گیر ۲۵۰‌تن است که در مجموع ۲هزار تن را تحت کنترل خود خواهد داشت؛ به‌طوری که در لرزه شدید این لرزه‌گیرها به کار می‌افتند و لرزش را به کول‌ها انتقال می‌دهند. همچنین در زمانی که بار دو عرشه با یکدیگر مساوی و متعادل نباشد، این لرزه‌گیرها به کمک آنتی آبلیگت که وظیفه حفظ و ایجاد تعادل را در ۲سوی عرشه دارد، بار پل را همخوان می‌کند. پل جوادیه در برابر باد نیز مقاومت بالایی داشته و امکان آسیب و خرابی کابل‌ها در برابر باد وجود ندارد.  پل‌های کابلی می‌توانند در برابر باد آسیب‌پذیر باشند و در یک نمونه در سانفرانسیکو پلی در برابر باد تخریب شد با توجه به این مسئله در این پروژه سعی شده از کابل‌هایی با مقاومت بالا استفاده شود؛ به‌گونه‌ای که هیچ خطری از این حیث آن را تهدید نمی‌کند.

 

کابل‌هایی با مقاومت بالا

 

تعداد کابل‌های پل جوادیه ۱۲‌عدد بوده که به ارتفاع ۶ تا ۳۰‌متر به عرشه ۱۲۶‌متری این سازه متصل شده است‌ و ۱۸‌هزار تن بار را کنترل می‌کند. به‌دلیل متغیر بودن ارتفاع، کابل‌ها به ۳تیپ متفاوت ۱۹‌رشته ، ۳۷‌رشته و ۶۱‌رشته‌ای تقسیم شده‌اند که هر کدام توان تحمل متفاوت بار پل را به‌خود اختصاص می‌دهند و به‌صورت جداگانه از توان حمل بالایی برخوردار بوده و از ۲۵۰ تا ۸۵۰‌تن بار را تحمل می‌کنند. بنابراین کابل‌ها که عنوان زیباترین پل خاورمیانه را به پل جدید جوادیه می‌دهند از مقاومت بالایی برخوردار بوده از نظر معماری اهمیت این سازه را دوچندان می‌سازند.

 

نورپردازی با انرژی خورشید

 

یکی دیگر از ویژگی‌های پل جدید جوادیه نورپردازی آن است که از انرژی خورشید تأمین شده است. تمامی انرژی مورد نیاز روشنایی و نورپردازی پل جوادیه با استفاده از انرژی باد و خورشید تأمین می‌شود و نورپردازی و محوطه‌سازی‌ پل جوادیه مانند سازه این پل، دارای زیبایی خاصی است. در سیستم روشنایی پل، از چراغ‌های LED با لنزهای جدید استفاده شده است، این چراغ‌ها به جای یک نقطه کانونی، دارای ۹۶‌نقطه کانونی هستند و مصرف انرژی الکتریکی را از ۱۵‌کیلووات به ۴/۲‌کیلو وات کاهش می‌دهند همچنین تمام سایه‌های ایجادشده بین ۲ منبع نور از بین می‌رود. علاوه بر این پروژکتورهای RGB با لنزهای مخصوص نیز در نورپردازی سازه اصلی و زیر عرشه به کار گرفته می‌شوند، این پروژکتورها تنوع رنگی در حدود ۱۶‌میلیون رنگ در سازه و زیر عرشه ایجاد می‌کنند.

 

عمر: ۱۵۰ تا ۲۰۰‌سال

با توجه به مصالح و تأسیساتی که در پل جدید جوادیه به کار گرفته شده مسئولان فنی عمرانی و مهندسان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند این پل بین ۱۵۰ تا ۲۰۰‌سال عمر کرده و هزینه‌های مرمت آن بسیار پایین باشد.

این سازه تا ۱۵۰‌سال عمر مفید داشته و با توجه به نوع و جنس مصالحی که در آن استفاده شده هزینه‌های تعمیر- که همواره هزینه‌های بالایی نیز هستند- در این پل کم خواهد بود و با توجه به اینکه تمام اصول ایمنی، فنی، مهندسی در آن رعایت شده است.

بر این اساس زیباترین، تنها ویژگی پل جدید جوادیه نبوده و این پل از نظر اصول مهندسی جزو فنی‌ترین پل‌هاست که مجریان آن تأکید می‌کنند در احداث پل فنون را فدای سرعت نکرده‌اند. یکی از مجریان پروژه د‌ر این ارتباط می‌گوید: در اجرای پروژه سعی کرده‌ایم اصول و فنون مهندسی را به‌طور کامل رعایت کنیم و پل علاوه بر اینکه زیباترین پل خاورمیانه باشد و به‌عنوان نمادی در جنوب شهر نیازهای راه‌آهن را مرتفع سازد، فنی‌ترین هم بوده و می‌تواند برای سال‌های طولانی مورد استفاده قرار گیرد.

حساسیت و دقت در اجرای پروژه منحصر به ساخت پل نبوده و در انتخاب مصالح و تأسیسات آن نیز دقت لازم صورت گرفته است، به‌طوری‌که مصالح مورد استفاده در آن از مقاوم‌ترین نوع و جنس بوده و این پل تا ۲۰۰‌سال هم عمر می‌کند؛ موضوعی که کارشناسان عمران بر آن صحه گذاشته و پل جوادیه را از فنی‌ترین پل‌هایی می‌دانند که به‌دلیل شاخصه‌های معماری و شهرسازی از زیبایی خاصی برخوردار بوده و می‌تواند به‌دلیل قرارگیری در مسیر راه‌آهن به‌عنوان یکی از نشانه‌ها و سمبل‌های شهر تهران مطرح شود.

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!